MER ÄN 800 BEFARAS HA OMKOMMIT NÄR FÄRJAN ESTONIA SJÖNK

STOCKHOLM (TT)

Ingen vet ännu säkert hur många som överlevde färjekatastrofen i Östersjön natten till onsdagen. Bil- och passagerarfärjan Estonia sjönk i hårt väder utanför finska Utö. Det fanns 537 svenskar på m/s Estonia enligt den preliminära passagerarlistan. Totalt fanns 902 personer ombord. Ett vittne uppger för TT att en av fartygets luckor i fören inte gick att stänga.

Vid middagstid svensk tid pågick fortfarande sökandet efter överlevande i havet utanför finska Utö. Men hoppet om att hitta fler överlevande är i det närmaste ute. Klockan 13 finsk tid presenterade räddningsledningen i Åbo en preliminär namnlista på drygt 70 personer som räddats. Därmed skulle mer än 800 personer ha omkommit.

SJÖNK MYCKET SNABBT

M/s Estonia var på väg från Tallinn till Stockholm när olyckan inträffade. Vittnen berättar att färjan kantrade och sjönk mycket snabbt.

Besättningsmannen Henrik Sillaste, 25 år från Tallinn, befann sig på nedre däck klockan 00.30. Han upptäckte då att en av luckorna i fören, där personbilar, bussar och lastbilar kör av och på, inte gick att stänga. - Det forsade in vatten upp till vaden på mig. Sedan började båten att kränga, berättar Henrik Sillaste för TT. - Vi såg att luckan längst fram i fören inte var riktigt stängd. Det var något fel. Den yttre porten var stängd, men den inre var inte riktigt tillsluten, fortsätter Henrik Sillaste.

Strax därefter fick fartyget slagsida. Henrik Sillaste tog sig upp och ut på övre däck och ut genom en skorsten.

KRAFTIGT NEDKYLDA

De skadade har bland annat förts till Huddinge sjukhus, söder om Stockholm, till Mariehamn på Åland och till Åbo i Finland.

Alla som har räddats har varit kraftigt nedkylda efter att ha legat flera timmar i det 10-gradiga vattnet. Sjuksköterskan Katarina Hult-Langton fanns med i den helikopter som förde sju överlevande och en död till Huddinge sjukhus. Synen som mötte henne var fruktansvärd och obeskrivlig: - Jag såg en massa flytvästar och flottar. Jag såg folk som flöt i vattnet. Jag såg levande människor och jag såg döda. Jag såg också tomma flytvästar överallt.

En av de män som Katarina Hult-Langton var med att plocka upp ur havet var död. Av de sex andra var fyra kvinnor i yngre medelåldern och två män i 30-års åldern.

SMHI levererade en specialprognos till Estonia inför resan. I prognosen förutsågs en storm och vågor på upp till fem-sex meter. - Sådant här väder inträffar ett par gånger per år, säger Svante Andersson, chef för SMHI:s marina avdelning. En möjlig orsak till olyckan kan vara en lastförskjutning, menar byrådirektör och sjökapten Sten Andersson vid sjöfartsverket.

80-90 meter djupt

Fartyget sjönk 20-30 sjömil sydväst om finska Utö. Det är 80-90 meter djupt på olycksplatsen, en grundstötning som kan förklara olyckan är därmed utesluten.

Vid Estlines terminal i Frihamnen i Stockholm finns en krismottagning dit anhöriga till passagerarna på olycksfärjan kan vända sig.

Estonia ägs av Estline, vars huvudägare är estniska staten och det svenska rederiet Nordström & Thulin AB. Fartyget hette tidigare Viking Sally. Det byggdes 1980 i Papenburg i Tyskland.

Svenska försvaret har ställt alla tillgängliga helikoptrar till förfogande för färjeolyckan i Finland. Statsminister Carl Bildt beslutade på onsdagsmorgonen om allmän sorgeflaggning på alla statliga byggnader i Sverige och han uppmanade också allmänheten att hala flaggorna på halv stång.

I Estland och Finland har onsdagen utlysts till allmän sorgedag.

På en presskonferens i Åbo uppgav den finländske räddningsledaren Raimo Tiilikainen att 1 006 personer fanns ombord på Estonia.

126 har räddats.

42 har hittats döda.

838 saknas. - Nu är hoppet mycket litet att hitta fler överlevande, sade Tiilikainen vid 17-tiden svensk tid. - De senaste timmarna har vi bara hittat tre, fyra kroppar i timmen.

Estlines trafikchef Carl Gustaf Åkerhielm ville på onsdagseftermiddagen inte kommentera vittnesuppgifterna om att en av luckorna i fartyget Estonias för var öppen. Han känner inte heller till att sjöfartsverket skulle ha genomfört en inspektion av Estonia i Tallins hamn på tisdagen.

Viking Lines färja Mariellas ankomst till Stockholm från Helsingfors kommer på grund av det hårda vädret försenas till 22.30, i stället för den angivna tiden 21.00.

- Sökandet fortsätter tills det blir mörkt. Då tar vi ställning till om vi ska fortsätta. Det har i alla fall ännu inte tagits något beslut om att vi ska avbryta sökandet, säger Kai Laakso, premiärlöjtnant vid finska kustbevakningen i Åbo till TT.

Han tror nu att allt hopp om att finna ytterligare överlevande är ute. Sedan middagstid har ingen ytterligare överlevande påträffats. - Det är svårt att tro. Det måste vara ett mirakel i så fall, säger Laakso.

Enligt Laakso sökte tio helikoptrar varav tre svenska fortfarande efter överlevande vid 17-tiden på onsdagen. Enligt Laakso är de allra flesta av de 126 som överlevt katastrofen efter omständigheterna i relativt gott skick. - Några är allvarligt skadade, men läkarna tror att alla kommer att överleva, säger Laakso.

Han vill inte spekulera i orsaken. Det får undersökningsgruppen svara på när den är klar, säger han. - Det enda som vi vet med säkerhet är att Estonia hade black-out, det vill säga strömmen hade gått, när de första och enda gången meddelade sig med oss.

Nödanropet nådde sjöräddningscentralen kl O1.24 (lokal tid) natten till onsdag.

Den finländske ledaren för räddningsoperationerna, Raimo Tiilikainen, korrigerade på onsdagseftermiddagen de siffror över döda och överlevande som han bara några minuter tidigare lämnat på en presskonferens.

De nya siffrorna var följande: 126 har räddats.

42 har hittats döda.

796 personer saknas fortfarande.

I sitt tidigare uttalande gav han intrycket att siffran över saknade var än större, genom att i den lägga in också de som hittats döda.

Det totala antalet passagerare var 776 och 188 i besättningen, totalt alltså 964 personer.

En av de överlevande från färjekatastrofen är Sara Hedrenius, 20 år, från Stockholm. Hennes mamma Maria har talat med henne i telefon från sjukhuset i Mariehamn, där hon vårdas. - Hon mår bra och lät glad och vanlig på rösten. Men bakom detta finns naturligtvis massor av andra känslor som kommer fram senare. Hon har bara fragmentariska minnesbilder från vad som hänt under natten, säger Maria Hedrenius till TT. Sara hade inte fått tag i någon hyttplats på färjan, utan sov på en bänk på däck. - I den här situationen var det säkert en fördel, säger hennes mamma. - Jag vet inte om hon sedan hoppat eller kastats i sjön av vinden eller något annat, men hon hamnade i vattnet och svimmade. Hon fastnade med foten i ett rep som om jag förstod rätt var kopplat till en flotte. Till slut kom hon upp på flotten, berättar Maria Hedrenius.

Sara hade ingen klar minnesbild av hur länge hon befunnit sig i vattnet eller i flotten. Hon räddades på morgonen och fördes till sjukhus på Åland. - Jag fick telefon vid 08-tiden på onsdagen och fick veta att Sara överlevt.

Sara berättade att hon sett döda flyta i vattnet omkring sig. Maria frågade sin dotter om hon varit rädd. - Svaret blev "nej, bara när jag höll på att drunkna". Hon har varit i en annan verklighet, som vi som inte varit med inte kan förstå helt, säger Maria Hedrenius. Hennes känslor var blandade på onsdagskvällen. - Det som hänt är fruktansvärt och vi berörs alla av det. Det ger ett nytt perspektiv på livet att gå igenom något sådant här. Men mitt i det tragiska är vi naturligtvis lyckliga över att vårt eget barn klarat sig, säger hon.

Den finska haverikommissionen vågade på onsdagskvällen inte uttala sig om vad som orsakade katastrofen. Klart är dock att mycket talar mot teorin om en lastförskjutning. Det blir nu vittnesmålen från de överlevande och bilderna från robotkamerorna som fäller avgörandet. - Nu ska vi ta med ritningar på båten till sjukhuset och få exakt kunskap, säger Kari Lehtola, ordförande i kommissionen, till TT.

Han hör till dem som tvivlar en aning på teorin om lastförskjutning. Lehtola tar pennan från TT:s utsände och ritar i reporterblocket upp hur Estonias lastrum ser ut med en tjock, längsgående mellanvägg genom hela fartyget. Det bör ha förhindrat de tunga lastbilarna och de andra fordonen att komma på drift, anser han. - Det är inte möjligt att hela lasten har förflyttat sig från den ena sidan till den andra.

Den ryska nyhetsbyrån Interfaxs korrespondent i Tallinn rapporterade på onsdagen att den estniska regeringens katastrofkommitté inlett en rättslig förundersökning för att ta reda på om något brott begåtts i samband med katastrofen. - Ansvariga för katastrofen kan komma att åtalas enligt estnisk lag för att ha brutit mot marina säkerhetsföreskrifter och som lett till stora förluster av människoliv, sade en estnisk polisman till nyhetsbyrån Itar-Tass. Enligt Itar-Tass riskerar den som befinns skyldig minst tio års fängelse.

SVENSKA DYKARE

Interfax uppgav också att chefen för Estlines biljettkontor i Tallinn, Mikkel Tross, inte kunde bekräfta de uppgifter om antalet ombordvarande som publicerats i Finland och Sverige. Enligt Interfax sade Tross att 679 passagerare registrerats på Estonia och att besättningen hade uppgått till 189. Interfax skrev vidare att svenska dykare skulle gå ned till vraket så fort vädret tillåter. Vissa experter utesluter inte möjligheten av att det kan finnas levande människor i luftfickor i det sjunkna fartyget.