BRÅDSKANDE: FÄRJA SJUNKEN PÅ ÖSTERSJÖN

STOCKHOLM (TT)

Bil- och passagerarfärjan Estonia sjönk natten till onsdagen utanför finska Utö meddelar sjöräddningen i Åbo. Färjan sjönk i hårt väder, det blåste 25 meter per sekund under natten. Det var vid 2-tiden oklart hur många som fanns ombord på färjan vid olyckstillfället.

Fem större färjor, flera lastfartyg och två helikoptrar finns på olycksplatsen för att undsätta nödställda i vattnet. Sjöräddningen fick larmet klockan 00.24 svensk tid. Viking Lines färja Mariella, som anlände till platsen en timme senare, kunde endast se livvästar i vattnet. Estonia var på väg från Tallinn till Stockholm. Färjan väntades till Stockholm klockan 10 onsdag morgon.

Ombord på Estonia fanns 679 passagerare och 188 besättningsmän, enligt Stockholm Radio.

Flera andra fartyg finns på olycksplatsen, men räddningsarbetet är svårt eftersom det finns folk i vattnet. Varför färjan sjönk är ännu okänt.

Svensk sjöräddning bistår i räddningsarbetet med den sjunkna färjan. Från Visby har en helikopter sänts till olycksplatsen, och ännu en helikopter är på väg.

Estonia ägs av Estline, vars huvudägare är estniska staten och det svenska rederiet Nordström & Thulin AB. Fartyget hette tidigare Viking Sally.

Enligt sjöräddningen i Åbo ligger olycksplatsen 20 nautiska mil sydväst om finska Utö.

Sju personer från den sjunkna färjan Estonia räddades ur vattnet och fördes ombord på färjan Silja Europa, som finns på olycksplatsen.

De räddade kommer att föras till Utö. Skadade kommer att föras till sjukhusen i Åbo och Mariehamn, där man redan förbereder sig för att ta emot dem.

Viking Lines färja Mariella, som befinner sig på olycksplatsen, hade tagit ombord ett tiotal av passagerarna från den sjunkna Estonia vid tretiden på onsdagsmorgonen. - Vi har ute våra livbåtar och plockar upp folk så fort vi hinner, berättar Niklas Granrot i besättningen. Mariella var en av de första båtarna på plats efter olyckan, och då syntes inga spår av Estonia. - Det är ju så mörkt, det enda vi såg var lite ljus från livbåtar och nödraketer.

Mariella kommer att ligga kvar på platsen så länge man behövs i räddningsarbetet. Stämningen ombord är trots allvaret god. - Läget är lugnt ombord, vi har informerat våra passagerare om vad som händer, säger Niklas Granrot.

Den finländska sjöräddningen i Åbo uppgav att inga drunknade har påträffats vid olycksplatsen, rapporterar TT:s korrespondent i Helsingfors.

På marinstaben i Helsingfors kunde man vid halv fyra-tiden endast berätta att två helikoptrar finns på plats och att ytterligare sex väntas till olycksplatsen utanför finska Utö. - Det ser illa ut och det är just helikoptrar som krävs för att rädda de nödställda. Ingen kan räddas med fartyg i det väder som nu råder, sade kommendörkapten Mika Rönnemaa på marinstaben i Helsingfors.

Finländska flottan har sänt tre fartyg till olycksplatsen. Räddningsoperationen leds av sjöräddningen i Åbo som har kallat till presskonferens klockan fem finländsk tid (fyra svensk tid).

En helikopter från Visby flög strax före klockan två till olycksplatsen. Två helikoptrar flög från Kallinge via Visby och tre marinhelikoptrar är på väg, uppger Tingstäde radio på Gotland.

Några radiokontakt med de fartyg som finns på platsen har de inte haft. Inte heller har de tidigare uppfattat några nödsignaler.

Svenska kustbevakningen har ett flygplan i Åbo som kommer att lyfta så snart det ljusnar. Det kan hjälpa till med spaning, uppger Stockholm Radio.

Inalles är nio svenska helikoptrar larmade.

Det är fortfarande oklart varför den stora passagerar- och bilfärjan kantrade och sjönk mitt ute i havet mellan finska Utö och Dagö. - Det finns inga grund därute, det kan ha varit vädret, det var stormvarning och 25 sekundmeters blåst. De kan ha fått förskjutning i lasten, säger Elisabet Hartwig på Stockholm Radio som deltar i räddningsarbetet.

Det blåser friska hårda byiga västvindar över olycksplatsen. Det dåliga vädret kulminerar under morgonen, uppger SMHI. Vinden avtar bara mycket långsamt under onsdagen. Det kommer att blåsa 20 meter i sekunder under morgonen möjligen upp till 25 meter i sekunder som betyder storm. Redan på tisdagsmorgonen varnade SMHI för hårt väder i mellersta och norra Östersjön.

Svenska försvaret har ställt alla tillgängliga helikopterresurser till förfogande för färjeolyckan i Finland. - Vi har åtta helikoptrar i beredskap för räddningsarbetet, säger försvarets informationschef Owe Wagermark.

Det finns inga uppgifter om antalet drunknade. Men räddningsmanskapet befarar att de flesta ombord drunknat, uppger finska nyhetsbyrån FNB.

Estlines VD Mats Björud hade tidigt på onsdagsmorgonen ingen uppfattning om vad som orsakat färjekatastrofen. - Det vet vi inte ännu. Räddningsarbetet pågår ju för fullt, sade han till TT.

På rederiets kontor i Stockholm arbetade man under natten med att sammanställa listor över passagerare och besättningmän. - Vi har också dragit igång en krisgrupp, berättade Mats Björud.

Den som har frågor om passagerare eller besättningsmän hänvisas till telefonnummer 08-769 30 00, som går till Stockholmspolisen.

Estonia är rederiets enda färja, och den har trafikerat linjen Stockholm-Tallinn sedan februari 1993. Ytterligare en färja skall enligt planerna sättas i trafik i oktober. Under första halvåret i år åkte 168 000 passagerare med Estonia mellan Stockholm och Talinn.

Kaj Johnsson, teknisk chef på SF Line i Mariehamn, säger i en radiointervju i finsk radio att ombord på Viking lines fartyg Mariella finns omkring femton räddade. På en presskonferens i Åbo tidigt på onsdagsmorgonen förklarades att hoppet om att hitta fler överlevande är mycket litet.

Olycksorsaken är ett mysterium. Fartyget sjönk 20-30 sjömil sydväst om finska Utö. På olyckplatsen är det 80-90 meter djupt, varför en grundstötning är utesluten. Larmet kom till sjöräddningen klockan 1:24 finsk tid och en timma senare var den första helikoptern på plats. Då syntes inga spår av fartyget. Polisen antar att räddningsflottar har satts ut men de är svåra att upptäcka i det hårda vädret. Det är också bara mellan 10-15 grader i vattnet. Högsta beredskap har utfärdats vid sjukhusen i Åbo. Läkare och sjukhuspersonal har också skickats ut till Utö.

Färjan Estonia kantrade och sjönk på fem minuter, uppger en svensk man efter att ha räddats av Viking Lines färja Mariella.Enligt uppgifter från finska sjöräddningen till FNB skall cirka 20 personer ha räddats före klockan fem på morgonen.

Polisen i Mariehamn på Åland har kallat in alla resurser för att kunna hjälpa till om överlevande och döda förs till Mariehamn.

I Mariehamn finns bara ett sjukhus - Ålands centralsjukhus. Polisen i Mariehamn kommer att under förmiddagen att gå ut med pressinformation.

Strax före klockan 05 hade 25 personer räddats ur vattnet kring den sjunkna färjan Estonia enligt sjöräddningen i Åbo. Hittills har man koncentrerat sig på att rädda folk som ligger i vattnet, men det finns också personer i räddningsflottar på platsen.

Operationen fortsätter med full kraft, enligt sjöräddningen som uppger att inga döda ännu har påträffats. Ombord på Estonia fanns 867 personer.

På Ålands centralsjukhus, det enda i Mariehamn, säger chefsläkare Anders Fagerlund att de har haft full beredskap sedan klockan halv tre finsk tid. All tillgänglig personal finns på plats och platser för skadade är frigjorda. - Vi kan ta emot tio svårt skadade och ganska många lätt skadade, säger Fagerlund.

Ännu vid sextiden finsk tid hade sjukhuset inte fått några indikationer på att skadade var på väg.

Estonia hette tidigare Viking Sally som byggdes 1980 i Papenburg i Tyskland.

Fartyget är på 15 556 bruttoton och kan ta 2 000 passagerare och 460 bilar.

Estlines terminal i Frihamnen i Stockholm öppnar klockan sju, och då skall kristränad personal finnas till hands för att ta hand om anhöriga till passagerarna på olycksfärjan Estonia. - En del människor kommer väldigt tidigt för att möta anhöriga, och socialens krisgrupp är på väg hit för att ta emot dem när terminalen öppnar, säger Carl Gustaf Åkerhielm, pressansvarig på Estline.

En möjlig orsak till färjekatastrofen kan vara lastförskjutning, menar byrådirektör och sjökapten Sten Anderson vid sjöfartsverket.

Han tror inte att det hårda vädret kan vara den enda förklaringen till en eventuell förskjutning. - Det här fartyget har varit ute i den här vindstyrkan säkert hundratals gånger tidigare, så något utöver det vanliga måste ha skett, säger byrådirektör Sten Anderson till TT. Det skulle till exempel kunna vara skada på skrovet. - Inträffar en lastförskjutning så att stabiliteten ändras och fartyget kantrar, då går det väldigt fort, säger Sten Anderson.

Av de 188 besättningsmännen på Estonia är 13 svenskar, en finländare och återstoden ester.

När den svenske ambassadören besökte Estlines kontor i Tallinn klockan 4 lokal tid fanns inga passagerarlistor klara.

Däremot fanns 103 embarkeringskort som visade att av de 679 passagerarna var 46 svenskar, 69 ester, åtta norrmän, tre finländare, åtta letter, fyra litauer, en vitryss, två ryssar, en kanadensare och två tyskar. Tre kort saknade nationalitet.

Ombord fanns 32 bilar/lastbilar, en husvagn, fyra husbilar och två bussar.

Enligt Estonias preliminära passagerarlista i Stockholm var 444 svenskar inbokade. Dessutom fanns 28 långtradare och omkring 200 estländare ombord, uppger polisen i Stockholm. Redan vid halv sex-tiden anlände de första anhöriga till Estlines terminal i Frihamnen i Stockholm. Det var två personer som togs om hand av personal ur krisgruppen.

Enligt den estniske ambassadören i Stockholm Margus Laidre arbetar man på båda sidor av Östersjön med att få fram passagerarlistan. Vad ambassaden fått information om vid sextiden är att så gott som alla av besättningen på 188 man är ester. - Jag har just nu talat med president Lennart Meri som är chockad över händelsen. Han sade att detta förmodligen är den största tragedin som inträffat i mänsklighetens historia på senare tid. - Haveriet kommer också att påverka Estland på ett allvarligt sätt då färjan Estonia var den ena länken mellan Estland och Östersjöländerna sjövägen, säger Laidre.

Från Sverige är nio tunga helikoptrar igång i räddningsarbetet vid färjeolyckan i Finland. Dessutom är två helikoptrar på väg från Danmark till Gotland, där de ska vara i beredskap.

Helikoptrarna kan arbeta fyra - fem timmar i sträck innan de måste tillbaka till basen för att tanka, berättar Lennart Johansson som är chef för sjöräddningen i Stockholm som bistår i räddningsarbetet. - Vi bistår finska sjöräddningen med resurser, vi dirigerar dem till scenen, sedan får finnarna styra dem, säger Johansson.

Förutom svenska och finska helikoptrar finns flera fartyg på platsen, bland annat fyra finska färjor som tar hand om dem som räddas ur vattnet.

Räddningsarbetet försvåras av det hårda vädret och mörkret, men nu börjar vädret bli bättre. - Det borde ha mojnat något och dessutom har det ljusnat vilket underlättar sökandet. Men det har gått många timmar för dem i vattnet, säger Lennart Johansson.

Strax efter klockan sex hade 40 personer räddats ur vattnet efter den finska färjeolyckan. Det uppger sjöräddningen i Åbo som leder det pågående räddningsarbetet.

Finska sjöräddningen bekräftar att flera döda påträffats på olycksplatsen, men hur många vill man inte uppge.

Polisen kontaktade tidigt på morgonen landstingets krisorganisation. En sjuksköterska har ringt in all tillgänglig personal. Tillsammans med polisen har landstinget upprättat ett kriscentrum vid färjeterminalen för att ta hand om de anhöriga.

- Absolut övervägande antalet passagerare är svenskar. Det säger den Carl Gustav Åkerhielm på Estline i Stockholm. Det tar tid att ställa samman passagerarlistan därför att man måste kontrollera med kontoret i Tallinn vilka av de inbokade passagerarna som verkligen gått ombord.

Enligt senaste uppgifter från svenska ambassadören i Tallinn har 149 embarkeringskort nu kontrollerats.

Båten kan ta 2 000 passagerare och har normalt 1 500 passagerare ombord.

Nattens tur hade alltså ovanligt få passagerare. Kaptenen är estländare men talade svenska.

Helikopterförare Stefan Carneros deltog i räddningsarbetet vid haveriplatsen tillsammans med personal på ytterligare tre vertolhelikoptrar från Berga Örlogsbas. - När vi kom fram var det becksvart, sex meter höga vågor och regn, säger han.

Livbåtarna kunde spåras med hjälp av reflexerna som finns på dem. - Vi såg kanske ett 40-tal flottar, säger Stefan Carneros. - De flesta var tyvärr tomma, säger Vid livbåtarna skickas ytbärgaren, som hänger i en vajer ned från helikoptern. Han skall undersöka om det finns några människor ombord. - I det här vädret är det oerhört krävande för ytbärgaren som högst klarar ett tiotal gånger innan han måste vila sig, säger Carneros.

Hans helikopter var tvungen att återvända till Berga för service just när det börjat ljusna. - Vi tog med en ung estländsk kvinna till Huddinge sjukhus. Det enda jag vet att hon sade var att hon var tacksam för att bli räddad, säger Carneros. - I flotten fanns också två män, men de var vid god vigör och kunde vänta på att få hjälp.

På Utö har upprättats en uppsamlingsplats där det finns tankningsmöjligheter för helikoptrarna.

Ombord på Mariella finns 25 räddade. De är kvar på fartyget och har inte förts till sjukhuset.

Det var klockan 07.30 finsk tid svårt att få en helhetsbild av hur många som har räddats. Myndigheterna tror dock inte att så många fler levande skall hittas i det kalla och blåsiga vädret, uppger den finländska radion.

Bland de 15 först räddade dominerar finländare och svenskar. De räddade har ännu inte kunnat höras.

Det finns fortfarande flottar i vattnet men det är osäkert om det finns några levande ombord.

Vädret var fortfarande på onsdagsmorgonen mycket hårt i området.

Ingen ville på onsdagsmorgonen spekulera i olycksorsaken.

Klockan halv sex på morgonen hade elva passagerare från Estonia anlänt till Utö fort på Utö. Löjtnant Jarkko Miettinen uppger att personerna är mycket nedkylda. Vissa av dem har ytliga sår, men ingen av dem är allvarligt skadad. På Utö finns personer av olika nationaliteter: ester, svenskar, finländare, ryssar och holländare. Den finländska regeringen höll på morgonen ett sammanträde för att informera sig om olyckan och räddningsarbetet.