ESTLINE SATSAR PÅ SÄKERHET

STOCKHOLM (TT)

Estline har byggt om passagerarfärjan Mare Balticum för 50 miljoner kronor. Hälften har lagts på säkerhetsåtgärder och den andra hälften på att renovera passagerarutrymmen och hytter. Vid en pressvisning på torsdagen demonstrerades bland annat de nya rutschkanor som skall användas vid en evakuering.

- Vi har gjort allt vi kunnat för att få Mare Balticum till ett av Östersjöns säkraste fartyg, sade Estlines VD Mats Björud. - Estoniakatastrofen kommer för alltid att prägla allt vi gör på Estline. Förbindelsen mellan Estland och Sverige måste dock bibehållas, och det gäller att orka gå vidare, både som människa och företag, sade han.

TORRSKODDA

Hela det främre partiet av Mare Balticum är ombyggt. Fören, som tidigare hade likadant bogvisir som Estonia, har integrerats med resten av skrovet. Den gamla lastrampen har fixerats som ett första vattentätt skott, och bakom rampen har ytterligare ett permanent vattentätt skott installerats. Bilarna får använda aktern.

Rutschkanorna, som är 27,5 meter långa och kan utlösas vid en nödsituation, leder ned till en plattform på vattnet. Från den skall passagerarna torrskodda kunna ta sig till livflottarna.

RENOVERING UNDER GÅNG

Mare Balticum byggdes 1979 för Viking Line under namnet Diana II. Våren 1994 gick Estlandstrafiken så bra att rederiet beslutade att sätta in ytterligare en passagerarfärja för att få till stånd dagliga turer från både Tallinn och Stockholm. Mare Balticum skulle gå tillsammans med Estonia från och med oktober. Katastrofen 28 september omintetgjorde planerna. I stället för att gå tillsammans med Estonia fick Mare Balticum ersätta henne. Trafiken med Mare Balticum kom i gång 11 november, sedan bland annat bogpartiet hade byggts om för att förbättra säkerheten.