Efter tio år: Ingen har glömt Estonia

Tio åt efter Estoniakatastrofen. Livet har gått vidare för överlevande, anhöriga och alla andra som drabbades.

TT har undersökt vad några av huvudpersonerna gör i dag.

REGERINGSCHEFER. Carl Bildt, Esko Aho och Mart Laar var regeringschefer i Sverige, Finland respektive Estland vid tidpunkten för förlisningen.

På onsdagseftermiddagen den 28 september 1994, knappt ett dygn efter katastrofen, samlade de tre till en gemensam presskonferens i Åbo.

- Det är en mänsklig tragedi som vi ännu inte har riktigt klar för oss, konstaterade en nedstämd Carl Bildt.

I dag har förre m-ledaren Bildt ett vitt spektrum av olika internationella uppdrag, bland annat inom näringslivet. Han föreslogs tidigare i höstas som moderaternas representant i författningsutredningen, vilket skulle innebära en återkomst till svensk inrikespolitik.

Esko Aho (finländska Centerpartiet) har hoppat av politiken och är generaldirektör för Sitra, en jubileumsfond för Finlands självständighet och vars uppgift är att befrämja ekonomiskt välbefinnande.

Mart Laar (fosterländska partiet Isamaa) är ledamot i det estniska parlamentet och i Europaparlamentet. (TT)

YTBÄRGARE. Ytbärgarna var en yrkesgrupp som hamnade i fokus under räddningsarbetet. Kenneth Svensson, då fänrik vid helikopterdivisionen i Berga, är en av dessa hjältar. Han fick upp åtta människor ur det rasande havet, varav sju klarade livet.

- Jag glömmer aldrig de syner jag möttes av när jag gick ner till de nödställda, sade han efteråt.

När vinschen till helikoptern krånglade dök han vid ett tillfälle ner i vattnet utan livlina för att försöka rädda ytterligare en nödställd. Kenneth Svensson belönades senare med försvarets förtjänstmedalj i guld.

Han tjänstgör fortfarande som ytbärgare, nu vid helikopterflottiljen Malmen utanför Linköping. (TT)

YTBÄRGARE. En annan av ytbärgarna var Thomas Lagerström. I en intervju med Försvarets forum i fjol, då Lagerström var kapten vid helikopterflottiljen i Säve, berättade han att sjöräddningsuppdragen i allmänhet kändes bra, även om de emellanåt kunde vara psykiskt påfrestande:

- Just det att veta att man ibland är skillnaden mellan liv och död. Det känns mycket bra. Att känna att man gör nytta både som civil och som militär.

Senare samma år omkom Thomas Lagerström tillsammans med fem andra när deras räddningshelikopter störtade i vattnet i Göteborgs norra skärgård, strax innan de skulle inleda en vinschövning med räddningskryssaren Märta Collin. (TT)

SJUKSKÖTERSKA. Sjuksköterskan Katarina Hult-Langton från Stockholm fanns med i den helikopter som förde sju överlevande och en död till sjukhuset i Huddinge.

- Jag såg en massa flytvästar och flottar. Jag såg folk som flöt i vattnet. Jag såg levande människor och jag såg döda. Jag såg också tomma flytvästar överallt, berättade hon för TT.

Katarina Hult-Langton är fortfarande sjuksköterska och arbetar i dag på akutmottagningen på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge. Några helikopterturer blir det dock inte i första taget, samarbetet med Berga har upphört. (TT)

ÖVERLEVANDE. Bland dem som överlevde katastrofen är kanske Kent Härstedt den mest kände. I dag är han riksdagsledamot (s) och ordförande för svenska Unicef. Som regeringens alkoholinförselutredare föreslog han tidigare i år en sänkning av spritskatten. Söndagen den 19 september i år varnade han i en debattartikel i Dagens Nyheter för att en ny fartygskatastrof kan inträffa i Östersjön, eftersom det ännu inte är klarlagt vad som orsakade Estonias förlisning. (TT)

ÖVERLEVANDE. Sara Hedrenius, blott 20 år vid katastrofen, vittnar om slagsmål och kamp i det tiogradiga vattnet — men också om samarbete. Hon och Kent Härstedt hjälptes åt efter förlisningen och båda klarade sig. Sedan dess har hon läst psykologi och arbetar i dag med att lära ut krishantering.

- På det sättet har olyckan gett mig något positivt, säger Sara Hedrenius till TT. (TT)

ÖVERLEVANDE. Lastbilschauffören Per Arne Persson från Hjo överlevde inte bara Estonia — året dessförinnan missade han den polska färjan Jan Heweliusz med tio minuter, en försening som förmodligen räddade hans liv. Färjan sjönk vid den tyska ön Rügen under ett våldsamt oväder i södra Östersjön och flera svenska chaufförer omkom.

Per Arne Persson kör fortfarande lastbil i egen verksamhet men undviker att åka färja "i den mån det går". (TT)

ÖVERLEVANDE. Affärsmannen Carl Övberg, 42 år vid Estonias förlisning, överlevde och kunde berätta om fasansfulla scener ombord:

- Barn och kvinnor springer i panik. Många faller som på en halkbana och kastas handlöst mot väggarna.

I mörkret ute på däck försökte han tillsammans med två andra män få ut de stora livbåtarna. Men elströmmen var bruten så knapparna till vinscharna fungerade inte.

- Det är massor av folk i havet. Jag kastar ner en 10, 15 flytvästar till dem som ligger i vattnet. Sedan hoppar jag själv, berättade han för TT dagen efter förlisningen.

Carl Övberg har sedan dess utvandrat till Turkiet, enligt folkbokföringsregistret. (TT)

FRIVILLIG. Viking Lines färja Mariella var första fartyg till olycksplatsen. Konferensvärden Christian Granell från Borgå i Finland ryckte in som frivillig. Med risk för eget liv vinschades han ner från färjan för att hjälpa överlevande från Estonia att ta sig från räddningsflottar över till Mariellas livbåt.

- Hur rädd jag var? Jätterädd! berättade han.

- Det kanske låter enkelt, men det var det inte. Sjögången var kraftig, det blåste hårt, regnade och dessutom var det beckmörkt.

Christian Granell räddade två personer, en svensk och en estnisk man.

I dag är han tjänstledig från färjejobbet. Han bor kvar i Borgå där han delar sin tid mellan att vara speciallärare och att sköta sitt dykföretag som bland annat ordnar dykkurser. (TT)

SILJAKAPTEN. Finlandsfärjan Silja Europa deltog också i räddningsarbetet. Kapten Esa Mäkelä ledde arbetet.

- Att så många ändå klarade sig, i sådant väder och trots många timmar i delvis vattenfyllda räddningsflottar, är ett mirakel, sade han efter katastrofen.

I dag har Esa Mäkelä lämnat havet och arbetar åt kryssningsrederiet Royal Caribbean International, där han övervakar nya fartygsbyggen. (TT)

SJÖFARTSJURIST. Hösten 1994 var Johan Fransson Sjöfartsverkets chefsjurist. Han ansvarade för de utredningar som många ledande politiker senare hävdat styrde deras tveksamma ja till bärgning mot ett nej. Bland annat lyftes de psykiska påfrestningarna för personalen vid en bärgning fram.

I dag är Johan Fransson sjösäkerhetsdirektör på Sjöfartsverket. (TT)

GENERALDIREKTÖR. I maj 1997 tvingades Olof Forssberg avgå som generaldirektör vid Statens haverikommission och lämna sina uppdrag i både den svenska och internationella kommission som utredde Estoniakatastrofen.

Orsaken var att det kommit fram uppgifter om att Forssberg ljugit för en radioreporter om ett dokument som skickats till haverikommissionen. Forssberg fick dock behålla sin titel och lön, arbetade efter avgången vid dåvarande kommunikationsdepartementet, utsågs året därpå till hovrättslagman i Svea hovrätt och gick i juni i år i pension. (TT)

POLIS. Anders Danielsson, en av de två polisöverintendenter som ledde den kommission som hade i uppgift att identifiera svenska offer efter Estoniakatastrofen, är i dag länspolismästare i Skåne. Hans kollega Roland Ståhl avled för fyra år sedan. (TT)